De behandeling
De behandeling start met een korte kennismaking.
Dan volgt het bespreken van de klachten, mogelijke oorzaken en gevolgen. Vervolgens wordt geïnventariseerd wat er tot nu toe al aan de klachten is gedaan en wat hiervan heeft geholpen. Op basis hiervan wordt een (voorlopige) diagnose gesteld en een voorstel tot behandeling gedaan, waarbij gezamenlijk doelen worden geformuleerd. Dit proces leidt tot het opstellen van de behandelovereenkomst.

In de vervolgsessies wordt de behandeling vorm gegeven en aan het behalen van de doelen gewerkt. Er wordt geregeld stil gestaan om de vorderingen te evalueren.
Wanneer de doelen zijn behaald wordt de behandeling afgesloten.

In de behandeling van uw kind wordt dezelfde werkwijze gehanteerd, met dit verschil dat er nauw met u als ouder wordt samengewerkt. U kent uw kind tenslotte het beste. U bent belangrijk in het geven van informatie evenals in de ondersteuning van uw kind gedurende de behandeling. Directe afstemming tussen u en de behandelaar is hierbij van belang.

Kortdurend en oplossingsgericht
De insteek is om kortdurend en oplossingsgericht te werken. Dat betekent zo kort mogelijk, maar zo lang als nodig is. En aansluitend bij de eigen oplossingsrichting. Evidence-based behandelmethodieken die kunnen worden ingezet zijn oa. Cognitieve Gedragstherapie, EMDR, Exposuretherapie, Oplossings-gerichte Therapie of combinaties hiervan.
Indien een andersoortige en intensievere behandeling noodzakelijk is, bijvoorbeeld bij de GGz (Specialistische Geestelijke Gezondheidszorg), dan wordt de cliënt op een zorgvuldige wijze verwezen.

Online-therapie
Sinds januari 2016 is het mogelijk om online-therapie te volgen, ook wel eHealth genoemd. Zo kan thuis via een account informatie worden bekeken over de stoornis (psycho-educatie), oefeningen en opdrachten worden uitgevoerd, een stemmings- of activiteitendagboek worden bijgehouden, enz. Het account heeft ook een chatfunctie zodat vragen kunnen worden gesteld aan de behandelaar. Online-therapie wordt gestart en beëindigd met een gesprek in de praktijk zelf. Ook tussentijds vindt er een voortgangsgesprek plaats. De keuze voor deze therapie hangt af van de mate en ernst van de problemen.

Vragenlijsten
Aan het begin en aan het eind van de behandeling wordt er een vragenlijst afgenomen om te meten of er gedurende de behandeling verbetering is opgetreden. De link naar de vragenlijst wordt via mail verstuurd. Het invullen van de vragenlijst gebeurt in een beveiligde omgeving. Alleen uw behandelaar kan de resultaten inzien. Verder wordt er bij afsluiting van de behandeling gevraagd een Clienttevredenheids-vragenlijst in te vullen. Ook dat gaat via mail.

Afstemming
Er wordt in nauwe afstemming met de huisarts gewerkt. Zowel bij de start als bij de afsluiting van de behandeling wordt de huisarts (na toestemming van de cliënt of de ouder) schriftelijk geïnformeerd. Indien nodig kan er telefonisch overleg plaatsvinden of vragen beantwoord worden (eveneens na toestemming).

Naast samenwerking met de huisarts kan er ook samengewerkt worden met andere disciplines als bijvoorbeeld psychiater, specialist (bijvoorbeeld kinderarts, neuroloog), fysiotherapeut, logopedist, (school)maatschappelijk werk.

Als het belangrijk is voor het slagen van de behandeling wordt er afgestemd en samengewerkt met belangrijke personen uit de omgeving van de cliënt, bv. partner, ouders, zoon, dochter, vriend(in).